Gimnastyka buzi i języka - Szkoła Podstawowa w Wierzbnej, Wierzbna 2, 37-500 Jarosław

Idź do spisu treści

Menu główne:

Dla ucznia i rodzica > Kącik logopedyczny
Gimnastyka buzi i języka

1. MALARZ

Dzieci naśladują malarza, który pędzlem maluje różne kształty - czubek języka to pędzel. Rysujemy np.: kropki - dzieci naśladują malowanie czubkiem języka kropek. Za chwilę zmiana wzoru na kreski, kółeczka itp.

2. SUFIT – PODŁOGA

Znana zabawa w wersji wykorzystującej zamiast palca język. Inna wersja: okno - drzwi, gdy dzieci siedzą jednym bokiem w kierunku drzwi, a drugim w kierunku okna. Zabawy ćwiczą trudny ruch kierowania języka do góry i w stronę kącików ust.

3. KOTKI

W połączeniu z poprzednim ćwiczeniem o tej samej nazwie - kotek oblizuje się (czubek języka okrąża szeroko otwarte wargi), mlaska, naśladuje zlizywanie mleka z talerzyka itp.

4. ZZIAJANY PIESEK

Dzieci naśladują zmęczonego psa, który oddycha głośno, z językiem mocno wysuniętym na brodę. Opowiadając dzieciom o psie można wplatać elementy z innych ćwiczeń: pies je, zlizuje językiem, szczerzy zęby, gryzie coś, ziewa, mlaska itp.

5. CZYSZCZENIE ZĘBÓW

Język czyści ( dzieci szorują czubkiem języka) po kolei zęby górne od strony wewnętrznej i zewnętrznej, a następnie zęby dolne, też z obu stron. Tę zabawę łączymy z ćwiczeniami mięśnia okrężnego ust- naśladując płukanie buzi wodą. Dzieci nabierają powietrza w policzki, przelewają je kilkakrotnie z jednej strony na drugą i wypuszczają. Toaleta zakończona.

6. LICZENIE ZĘBÓW

Dzieci, tak jak przy liczeniu jakichś przedmiotów, dotykają czubkiem języka kolejnych zębów. To samo można robić na polecenie: sprawdźcie, czy macie wszystkie (nowe) zęby, bądź: sprawdźcie językiem, czy nie macie dziurki w zębach.

7. BRODA I WĄSY

Dzieci sprawdzają językiem, wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rośnie im broda i wąsy.

8. MAŁPA

Zabawa z serii naśladowania zwierząt. Dzieci wprowadzają język między górną wargę a górne zęby lub między dolną wargę a dolne zęby. Z taką miną biegają i skaczą jak małpki.

9. JASZCZURKA

Kilka ziarenek ryżu preparowanego leży na talerzyku. Dziecko ma je wszystkie zebrać posługując się tylko czubkiem języka. Na ilustracji pokazujemy dzieciom długie języki jaszczurek (ewentualnie węża lub żaby).

10. CUKIEREK

Dzieci wypychają raz jeden, raz drugi policzek ostrym czubkiem języka, udając, że trzymają w buzi landrynkę. Kolega może sprawdzić twardość „cukierka” dotykając policzek palcem.

11. JĘZYK NA DEFILADZIE

Nauczyciel liczy głośno do czterech. Dzieci wykonują energiczne ruchy języka kolejno na górną wargę, do lewego kącika ust, na dolną wargę i do prawego kącika.
 
12. PODRAP SIĘ PO PODNIEBIENIU

Po wyjaśnieniu dzieciom, gdzie jest podniebienie, pokazujemy, jak czubek języka delikatnie je „drapie”.

13. SZTUCZKI

Robimy z języka „łyżeczkę” (unoszenie przodu i boków języka), „rurkę”, przez którą można wydychać powietrze, „górkę” (czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza).

14. SWĘDZĄCE POLICZKI

Dzieci drapią się od środka językiem w policzki.

15. POSZUKAJ ŁASKOTEK

Dzieci gładzą językiem podniebienie, aż znajdą miejsce łaskotek (otwarta buzi).

16. SŁOŃ

Ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

17. ŻYRAFA

Ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

18. MŁOTEK

Wbijamy gwoździe w sufit. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj czubkiem języka o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

19. OBIAD KOTKA

Dzieci wspólnie wykonują określone czynności, np.:
- jedzą – układają dłonie w kształcie miseczki, wysuwają język z buzi, wysuwają język z buzi, wykonują ruchy naśladujące wylizywanie,
- oblizują z zadowoleniem górną wargę, potem dolną, następnie górną i dolną jednocześnie w prawą stronę, potem w lewą,
- po jedzeniu myją ząbki górne językiem, potem dolne,
- okazują zadowolenie – mruczą, uśmiechając się ze zwartymi zębami i ustami rozciągniętymi na boki.
 
Wesoła dawka ćwiczeń artykulacyjnych.
 
Huśtawka  -przy otwartej buzi podnosić i opuszczać czubek języka. Nie może on wysuwać się przed zęby.

Glonojad - przyssać czubek języka do podniebienia tuż za zębami –przy otwartej buzi.

Wiewiórka maluje sufit - oblizywać podniebienie czubkiem języka (pędzlem ) przy otwartej buzi.

Biedronka lub muchomor - „malować” czubkiem języka kropki na podniebieniu – przy otwartej buzi.

Dzięcioł - „stukać” czubkiem języka w podniebienie tuż za zębami– przy otwartej buzi.

Kotek- zlizywać z wałka dziąsłowego ( górka za górnymi zębami ) nutellę, miód, dżem lub serek ( czubkiem języka przy otwartej buzi ).

Atleta- trzymać między wałkiem dziąsłowym a czubkiem języka drażetkę, rodzynkę, kawałek chleba, wafelka, ciastka lub parówki przy otwartej buzi. Kto dłużej utrzyma?

Wiertło-  przykleić do wałka dziąsłowego kawałeczek opłatka lub chrupka. Odklejać czubkiem języka przy otwartej buzi.

Siłownia- trzymając czubek języka „ przyklejony” do podniebienia tuż za zębami - otwierać i zamykać buzię. 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego