Kiedy do logopedy? - Szkoła Podstawowa w Wierzbnej, Wierzbna 2, 37-500 Jarosław

Idź do spisu treści

Menu główne:

Dla ucznia i rodzica > Kącik logopedyczny
Kiedy do logopedy???
Koniecznie udaj się z dzieckiem do logopedy, gdy dziecko:
·        nie gaworzy,
·        roczne nie wypowiada sylab,
·        podejrzewamy, że nie rozumie naszych poleceń,
·        2-latek nie wypowiada prostych słów (mama, baba, tata, dada...),
·        3-latek nie buduje zdań,
·        4-latek formułuje jedynie zdania proste, równoważniki zdań, wypowiada zaledwie proste słowa, zniekształca wyrazy,
·        znacznie odstaje w rozwoju mowy od rówieśników, izoluje się, niechętnie bawi się z dziećmi, jest odrzucane przez grupę z powodu gorzej rozwijającej się mowy,
·        w wieku 4 lat nadal mówi niepłynnie, zacina sie, powtarza sylaby, nie może "wydusić z siebie słowa",
·        nawykowo oddycha buzią,
·        podczas mówienia wsuwa język między przednie zęby,
·        4-latek nie wypowiada głosek k, g, l, ś, ź, ć, dź lub s, z, c, dz,
·        5-latek nie wypowiada l (np. nadal zastępuje przez j) 
albo nie wypowiada r, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, k, g, ą, ę,
·        6-latek nie wypowiada sz, ż, cz, dż,
·        gdy mamy wątpliwości, czy dziecko słyszy.
Ponadto, jeśli już u bardzo małego dziecka zaobserwujemy wolniejszy rozwój takich umiejętności jak siadanie, raczkowanie, gaworzenie, wymawianie pierwszych sylab, słów, to warto już wtedy zgłosić się do logopedy. Oceni on funkcjonowanie narządów mowy, poziom rozwoju narządów artykulacyjnych i ewentualnie zaleci odpowiednie ćwiczenia, które usprawnią narządy mowy i przyspieszą dojrzewanie tych części układu nerwowego, które odpowiadają za rozwój mowy. Może się bowiem okazać, choć oczywiście nie musi, że opóźnienie rozwoju ruchowego dziecka zapowiada opóźniony rozwój mowy.
16 PRZYKAZAŃ LOGOPEDYCZNYCH
1. SPOSÓB ODDYCHANIA. Oddychanie dziecka w spoczynku lub cichej aktywności powinno się odbywać przez nos. Jeśli  w tym czasie dziecko ma otwartą buzię, powinien być to sygnał ostrzegawczy.
2. DOBRY SŁUCH TO WARUNEK PRAWIDŁOWEJ MOWY. Kilkukrotne powtarzanie poleceń lub próśb kierowanych do dziecka, powinno zaniepokoić. Sprawdź słuch dziecka.
3. SMOCZEK TO NIE MONIO ANI MOCIULEK, NIE SPIESZCZAJ FORM WYRAZÓW. Zachowanie poprawnych form gramatycznych jest niezbędne w nabywaniu prawidłowej wymowy.
4. ZWRÓĆ UWAGĘ NA BUDOWĘ NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH (JĘZYKA, WARG, POLICZKÓW, PODNIEBIENIA). Jeśli niepokoi Cię ich wygląd, układ, rozmiar czy ruchliwość, zgłoś się z dzieckiem po konsultację do specjalisty.
5. GRYZIENIE WAŻNA RZECZ! Gryzienie paluszków, jabłka, skórki od chleba wpływa na właściwe połykanie pokarmów, zgryz oraz prawidłowe ruchy języka, a w konsekwencji na prawidłową wymowę.
6. CZYTAJMY DZIECIOM NA GŁOS, CODZIENNIE! przynajmniej 20 minut, dziecko w konsekwencji poprawia i doskonali swoją wymowę.  Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego, maluch poszerza zasób słownictwa, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność koncentracji uwagi i umiejętność budowania zdań.
7. OPOWIADAMY ILUSTRACJE I OBRAZKI. Zachęcamy dziecko do opowiadania o treści obrazków, zdjęć i ilustracji. Zachęcamy do naśladowania odgłosów (np. szum morza, warkot silnika, odgłosy zwierząt).
8. WIERSZE I RYMOWANKI NA STRAŻY POPRAWNEJ WYMOWY. To świetna forma ćwiczeń utrwalających wymowę, o ile wiersze nie zawierają głoskek stanowiących dla dziecka trudność.
9. WPROWADŹ DO ZABAWY GIMNASTYKĘ BUZI I JĘZYKA. Ćwiczenia logopedyczne to frajda dla dziecka o ile nie jest do nich zmuszane! Niech to będzie zabawa dla Ciebie i dziecka oraz forma wspólnej aktywności. :)
10. ĆWICZENIA WYKONUJEMY SYSTEMATYCZNIE. Tylko wtedy przyniosą one oczekiwany rezultat.
11.NIE POPRAWIAMY NOTORYCZNIE WYMOWY DZIECKA. Dziecko ciągle upominane wycofuje się z kontaktów słownych.
12. OGRANICZ OGLĄDANIE TELEWIZJI, GRY KOMPUTEROWE, ZABAWY NA TABLECIE I SMARTFONIE.
(http://dzieci.pl/kat,1024255,title,Skutki-uzywania-tabletow-i-smartfonow,wid,16447559,wiadomosc.html?smgputicaid=6167fc ).
13. DBAJ O EMOCJE. Głaskaj, przytulaj, chwal dziecko. Wzmacnia to potrzebę dziecka do kontaktów interpersonalnych i rozmowy.
14. TROSZCZ SIĘ O PRAWIDŁOWY ROZWÓJ DUŻEJ I MAŁEJ MOTORYKI. Zachęcaj dziecko do biegania, wspinania się po drabinkach, pływania, jazdy na hulajnodze, rowerze. Usprawniaj motorykę palców, poprzez wydzieranie, naklejanie, lepienie z plasteliny, malowanie, rysowanie.
15. RODZICE MUSZĄ BYĆ ZAANGAŻOWANI W TERAPIĘ LOGOPEDYCZNĄ SWOJEGO DZIECKA. Bez właściwego wsparcia i motywacji oraz należnej kontroli rodzica, KAŻDA terapia skazana jest na porażkę.
16. STARAJ SIĘ BY WADA WYMOWY ZOSTAŁA USUNIĘTA PRZED ROZPOCZĘCIEM NAUKI SZKOLNEJ !!!
RODZICU, efekty logoterapii są tym lepsze, im wcześniej zostały podjęte działania.
Logopeda: mgr Dominika Niemczycka
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego