Propozycje Domowych Ćwiczeń Ortofonicznych - Szkoła Podstawowa w Wierzbnej, Wierzbna 2, 37-500 Jarosław

Idź do spisu treści

Menu główne:

Dla ucznia i rodzica > Kącik logopedyczny
Propozycje Domowych Ćwiczeń Ortofonicznych
 
Na początku WAŻNA RZECZ. Proszę wyczulić u dziecka miejsce na tzw. wałeczku dziąsłowym tuż za górnymi ząbkami. Można to miejsce nazwać PARKINGIEM DLA JĘZYKA, MAGICZNYM MIEJSCEM itp. Zaznaczamy że to tam język opiera się w buzi, parkuje gdy odpoczywa.
Jak wyczulić wałeczek/ czubek języka?
Dotykamy to miejsce zimną łyżeczką, słomką do napojów, smarujemy miodem lub Nutellą. Ćwiczenia wykonujemy przy otwartej buzi ( np. zaśpiewaj aaa, aaa i unieś języczek na magiczne miejsce.)
 
Propozycje ćwiczeń oddechowych:
 
(prawidłowy tor oddechowych, długość fazy wydechowej i moc oddechu ma bardzo duże znaczenie dla właściwej fonacji)
1. zdmuchiwanie świecy długim powolnym podmuchem powietrza
2. dmuchanie na płomień świecy krótkimi przerywanymi podmuchami
(płomyczek tańczy)
3. za pomocą słomki do napojów dmuchanie na kawałki watek, papierków aby wpadły np. do przychylonego kubka
4. chuchanie na lustro ( tak by powstały chmurki)
5. dmuchanie na wiatraczki
6. chłodzenie zupy w miseczce
7. podnoszenie i przenoszenie za pomocą rurki na wdechu kawałków papieru, watek, puszków.
8. dmuchanie baniek mydlanych
ĆWICZENIA NA PIONIZACJĘ JĘZYKA
(zdolność unoszenia szerokiego języka w kierunku wałków dziąsłowych jest niezbędna do prawidłowej artykulacji głosek sz, ż, cz, dż, l, r).
 
1. Zlizywanie z przedniej części podniebienia twardego (wałeczka)
przyklejonego kawałka czekolady (miodu, dżemu itp.);
2. Odklejanie językiem chrupek kukurydzianych z podniebienia;
3. Szybkie unoszenie i opuszczanie języka (w kierunku górnych i dolnych zębów), przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie;
4. „Czesanie języka” (wysuwanie i wsuwanie go między lekko rozwarte
zęby);
5. „Żucie” języka;
6. „Masaż” języka poprzez zagryzanie czubka języka zębami;
7. „Ostrzenie” czubka języka o górne zęby, przy szeroko otwartych
ustach.
8. Kląskanie konika
9. Robienie językiem kropek na podniebieniu (malujemy biedronkę)
10. Język to młotek, wbijamy na wałeczku kilka gwoździków
11. Przytrzymywanie czubkiem języka kawałeczka skórki chlebowej, chrupka  na wałeczku
12. śpiewanie sylab la la la, lo lo lo, przy szeroko otwartej buzi
 
UWAGA !!! PROSZĘ STARAĆ SIĘ BY ĆWICZENIA BYŁY WYKONYWANIE WEWNĄTRZ JAMY USTNEJ.
Wysuwanie języka z buzi może pogłębiać ,,międzyzębowość" u niektórych dzieci.
NALEŻY RÓWNIEŻ SPRAWDZIĆ CZY PRZY POŁYKANIU PŁYNÓW I POKARMÓW STAŁYCH JĘZYK JEST W BUZI. W PRZYPADKU GDY DZIECKO POŁYKA I WIDZIMY W TYM MOMENCIE KONIUSZEK JĘZYKA MIĘDZY ZĄBKAMI TO ĆWICZENIA PIONIZUJĄCE SĄ NIEZBĘDNE DO WYPRACOWANIA TZW. DOROSŁEGO TYPU POŁYKANIA.
( Ćwiczymy połykanie śliny, przy zamkniętych zębach; szerokim uśmiechu, język trzymamy przez cały czas za górnymi zębami).
STOPNIUJEMY TRUDNOŚĆ WYKONYWANYCH ĆWICZEŃ. CZĘSTO UŚWIADOMIENIE DZIECKU W JAKIM MIEJSCU JAMY USTNEJ POWINNO ĆWICZENIE WYKONYWAĆ JEST NIE LADA WYZWANIEM, WSPOMAGAMY SIĘ WTEDY LUSTERECZKIEM.
Powodzenia J
Logopeda Dominika Niemczycka
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego